Ολοκληρώθηκε η εφαρμογή για την χαρτογράφηση των μονοπατιών της Σικίνου από τα χέρια των μαθητών και μαθητριών του Γυμνασίου
Μέσω της πρωτοβουλίας "Επιστήμη Πολιτών στις Κυκλάδες: Τοπικά Μονοπάτια", που σχεδίασε και συντόνισε η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία SciCo – Επιστήμη Επικοινωνία, με την υποστήριξη και χρηματοδότηση του Cyclades Preservation Fund (CPF), το Γυμνάσιο Σικίνου είναι το πρώτο σχολείο των Κυκλάδων που ανέπτυξε και λειτουργεί τη δική του εφαρμογή χαρτογράφησης μονοπατιών του νησιού του για λογισμικό Android.
Οι χρήστες της εν λόγω εφαρμογής μπορούν να διαβάσουν πληροφορίες για τη Σίκινο, να εντοπίσουν την τοποθεσία τους, να δουν τα χαρτογραφημένα μονοπάτια καθώς και τα σημεία ενδιαφέροντος που βρίσκονται σε αυτά αλλά και να έχουν πρόσβαση σε φωτογραφίες και πληροφορίες/ιστορίες που συνέλεξαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου μέσα από αφηγήσεις κατοίκων του νησιού. Καθώς η εφαρμογή θα μπορεί να χρησιμοποιείται από τους περιηγητές των μονοπατιών, εκείνοι έχουν τη δυνατότητα να αποστέλλουν στους μαθητές email. Έτσι θα καταστεί δυνατή η συλλογή δεδομένων σχετικά με την κατάσταση του κάθε μονοπατιού, ώστε να εξασφαλίζονται οι απαραίτητες ενέργειες, όπως ο καθαρισμός απορριμμάτων, η αλλαγή σημάνσεων, κ.α. αλλά και η παρατήρηση της βιοποικιλότητας, δηλαδή η χλωρίδα και η πανίδα μιας συγκεκριμένης γεωγραφικής τοποθεσίας και χρονικής στιγμής.
Είναι αξιοσημείωτο πως μέσω της πρωτοβουλίας ‘Επιστήμη Πολιτών στις Κυκλάδες: Τοπικά Μονοπάτια’ οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου Σικίνου, με την πολύτιμη αρωγή της διευθύντριας και του καθηγητή πληροφορικής του σχολείου, αλλά και με σύμμαχο τον Δήμαρχο της Σικίνου, ήρθαν σε επαφή με την Εκπαίδευση STEM, αφού εκπαιδεύτηκαν δια ζώσης από τους εκπαιδευτές της SciCo στη συλλογή των απαραίτητων πληροφοριών σχετικά με τα μονοπάτια και στην ανάπτυξη μιας εφαρμογής μέσω της πλατφόρμας App Inventor του MIT. Το έργο περιελάμβανε επίσης επιτόπια εργασία, μέσα από πεζοπορία από όλους τους εμπλεκόμενους (μαθητές, καθηγητές, συμμετέχοντες), με στόχο τον προσδιορισμό των διαδρομών του προγράμματος. Με αυτό τον τρόπο εντοπίστηκαν οι τοποθεσίες και τα σημεία ενδιαφέροντος που έχουν συμπεριληφθεί στην εφαρμογή (αρχαιότητες, εκκλησίες, φυσικές πηγές, κ.α.). Σε όλο το χρονικό διάστημα ανάπτυξης της εφαρμογής οι εκπαιδευτές της SciCo παρείχαν στους μαθητές όσο και στους καθηγητές την αναγκαία γνωστική και τεχνική υποστήριξη. Μετά την ολοκλήρωσή της, η εφαρμογή ελέγχθηκε από τους μαθητές και διαπιστώθηκε η εγκυρότητα και η λειτουργικότητά της.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπόνησης του έργου η ευρύτερη κοινότητα είχε ενεργή εμπλοκή τόσο στην παροχή πληροφοριών σχετικά με τα στοιχεία που συμπεριλήφθηκαν στην εφαρμογή όσο και στην προώθηση της εφαρμογής μετά την ολοκλήρωσή της. Σε πολυσύχναστα σημεία του νησιού θα τοποθετηθούν άμεσα αφίσες που περιλαμβάνουν QR code ώστε ο επισκέπτης να κατεβάζει δωρεάν την εφαρμογή στην κινητή συσκευή του και να ξεναγηθεί μαζί της στις όμορφες και μοναδικές εικόνες που προσφέρει η άγρια φύση του νησιού. Πολύ σύντομα προβλέπεται και η μετάφραση όλου του διαθέσιμου υλικού στα αγγλικά. Στα επόμενα βήματα της SciCO και του CPF, η ολοκλήρωση της αντίστοιχης πρωτοβουλίας στη Θηρασιά, ενώ σύντομα θα ανακοινωθεί και η επιλογή του επόμενου νησιού που θα μυηθεί στην ‘Επιστήμη των Πολιτών’.
«Η διαθεματική προσέγγιση από μόνη της είναι ζητούμενο. Ο πιο ουσιαστικός τρόπος ώστε τα παιδιά να εμπεδώσουν τη γνώση, είναι να συνδυάσουν διάφορα αντικείμενα. Δεν ήταν μόνο ο κόσμος της πληροφορικής και της τεχνολογίας αλλά ένας συνδυασμός με τον πραγματικό κόσμο, το περπάτημα στη φύση, τα στοιχεία του νησιού. Ήταν μια πολύ ισορροπημένη δράση καθώς ανέδειξε τη δυνατότητα ότι ναι μεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε το κινητό μας για κάτι πρακτικό αλλά ταυτόχρονα μπορούμε να συνδεθούμε με την πραγματικότητα, τη φύση, την παρέα», τονίζει η κα Αναστασία Λαγού, Διευθύντρια του σχολείου ενώ από την πλευρά του ο καθηγητής της Πληροφορικής, Δημήτρης Δάβος προσθέτει ότι «ακόμα και ένα παιδί να ασχοληθεί παραπάνω μέσω αυτή της δράσης τόσο με την εφαρμογή όσο και με την ιστορία του τόπου θα έχουμε βγει κερδισμένοι».
Ο Δημήτρης Διβόλης, μαθητής Β’ Γυμνασίου φέτος συμμετείχε ενεργά σε αυτή τη δράση ακόμη κι όταν έκλεισε τον υπολογιστή του σχολείου. Εκείνος συνέχισε να ασχολείται με την εφαρμογή ώστε να την βελτιώσει ακόμη περισσότερο. «Είδα ένα εκκλησάκι που δεν το είχα ξαναδεί , τον Άγιο Γεώργιο, είδα τα χωράφια που ήταν γεμάτα με άτκες κι έβγαζαν μία πολύ ωραία μυρωδιά. Είδα τη θέα από ψηλά που φαινόταν το Αβολαδονήσι, ένα νησάκι στη μέση του πουθενά», τονίζει ο Δημήτρης.
«Πρόκειται για μια εφαρμογή που θα διευκολύνει τους πεζοπόρους και τους επισκέπτες, καθώς έχουμε στοχεύσει στον περιπατητικό τουρισμό. Στηρίζουμε τέτοιες δράσεις και είμαστε πάντα δίπλα στο σχολείο και πάντα δίπλα σε τέτοιες ομάδες που βοηθούν πολύ», τονίζει ο Δήμαρχος κ. Βασίλης Μαράκης.
«Κλειδί στην επιτυχία της παραπάνω δράσης ήταν η βαθύτερη σύνδεση τόσο με τους μαθητές/τριες όσο και με την τοπική κοινωνία», υπογραμμίζει η STEM Director της SciCo, Πανδώρα Σιφνιώτη, ενώ από την πλευρά της η εκτελεστική διευθύντρια του CPF, Άννυ Μητροπούλου, σημειώνει ότι « η εν λόγω πρωτοβουλία αντικατοπτρίζει την έγνοια μας να προσεγγίζουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις μικρές νησιωτικές κοινότητες που έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και προκλήσεις, οπότε και χαιρόμαστε διπλά που αγκαλιάστηκε από την τοπική κοινωνία».
→ Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός SciCo (Science Communication - Επιστήμη Επικοινωνία) έχει στόχο την επικοινωνία επιστημονικών θεμάτων στο ευρύ κοινό μέσω καινοτόμων, διαδραστικών και ψυχαγωγικών δράσεων. Ιδρύθηκε το 2008 και στελεχώνεται από επιστήμονες, ακαδημαϊκούς, εκπαιδευτικούς, καλλιτέχνες και ανθρώπους, που ενδιαφέρονται για την επιστήμη.
→ Ο κοινωφελής – μη κερδοσκοπικός οργανισμός Cyclades Preservation Fund (CPF) στοχεύει στην στήριξη βιώσιμων τοπικών πρωτοβουλιών και στην ανάδειξη της αυταξίας του φυσικού πλούτου και της πολιτιστικής κληρονομιάς των Κυκλάδων.
Σημείωση:
Το ανωτέρω κείμενο περιλαμβάνει αποσπάσματα από δηλώσεις που έχουν γίνει στο πλαίσιο δημοσιογραφικής έρευνας του ΑΠΕ-ΜΠΕ και της δημοσιογράφου Ιωάννα Καρδάρα.
Comments are closed.