Ένας από τους βασικούς στόχους του εξωσχολικού πυλώνα του προγράμματος STEMpowering Youth είναι οι μαθητές να εφαρμόσουν στην πράξη τις δεξιότητες που απέκτησαν, αξιοποιώντας επιστημονική σκέψη για να αναζητήσουν λύσεις σε κάποιο τοπικό ή κοινωνικό πρόβλημα, και επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους για να δημιουργήσουν μια κατασκευή (project) σχεδιασμένη για την επίλυσή του.
Για να ενθαρρύνει το στόχο αυτό, η Scico δημιούργησε το διαγωνισμό καινοτομίας του “STEMpowering Youth”. Στον διαγωνισμό αυτό μπορεί να πάρει μέρος κάθε μαθητής ή ομάδα μαθητών που συμμετέχει στο πρόγραμμα, δημιουργώντας μια κατασκευή που πληροί τα παρακάτω κριτήρια:
- την επίλυση κάποιου προβλήματος της τοπικής κοινωνίας
- την καινοτομία
- την ευρηματικότητα παρουσίασης του project
Παράλληλα οι μαθητές ενθαρρύνονται να αξιοποιήσουν την τεχνολογία προγραμματισμού arduino, να δημιουργήσουν μια κατασκευή που σχετίζεται με τηλεπικοινωνίες και δημιουργία εφαρμογών (Apps) ή να να στραφούν στην επίλυση κάποιου οικολογικού προβλήματος, όπως είναι η αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Ο ανταγωνισμός ήταν μεγάλος, και η επιλογή δύσκολη. Όμως τρεις ομάδες ξεχώρισαν και περνούν στην επόμενη φάση, όπου θα διεκδικήσουν το μεγάλο έπαθλο, ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στο CERN! Οι τρεις αυτές κατασκευές είναι:
ArTUNEino: Το μουσικό αυτί-Ληξούρι
Ο Φώτης και η Αναστασία, μαθητές του Γενικού Λυκείου Ληξουρίου, με την επίβλεψη του εκπαιδευτή τους Χρήστου Σμαραγδάκη, αποφάσισαν να φέρουν την καινοτομία σε ένα παραδοσιακό τοπικό επάγγελμα, "εκσυγχρονίζοντας" από τους παλαιότερους φορείς της τοπικής κοινωνίας τους: της Φιλαρμονικής Σχολής Ληξουρίου! Η Φιλαρμονική Σχολή Ληξουρίου ιδρύθηκε το 1836 και έχει συνεχή παρουσία στα καλλιτεχνικά δρώμενα του νησιού αλλά και της χώρας. Οι δύο μικροί επιστήμονες με καλλιτεχνικές ανησυχίες στράφηκαν στο μαέστρο της χορωδίας για να "αφουγκραστούν" τις τεχνολογικές ανάγκες της Φιλαρμονικής. Λαμβάνοντάς υπόψη τις υποδείξεις του, αναζήτησαν έναν τρόπο για να κουρδίζονται τα όργανα της χορωδίας με υψηλή ακρίβεια - που δεν καλύπτεται από τα εμπορικά διαθέσιμα κουρδιστήρια. Χρησιμοποιώντας την πλακέτα μικροελεγκτή Arduino και κατάλληλους αισθητήρες οι δύο νεαροί εφευρέτες κατασκεύασαν το "ArTUNEino: Το μουσικό αυτί" ένα λειτουργικό κουρδιστήρι που αναγνωρίζει με μεγάλη ακρίβεια τις συχνότητες που παράγονται από τα μουσικά όργανα και αναπαράγει την τιμή τους στην οθόνη LCD- σε αντίθεση με τα εμπορικά κουρδιστήρια που έχουν μόνο δείκτη απόκλισης από το σωστό τόνο και δεν μας λένε με ακρίβεια σε ποιά συχνότητα βρισκόμαστε! Για την δημιουργία της κατασκευής τους οι δύο μαθητές διερεύνησαν διεπιστημονικά το αντικείμενο της παραγωγής και αναγνώρισης του ήχου, χρησιμοποιώντας τις γνώσεις τους για να βελτιστοποιήσουν τη βαθμονόμηση της κατασκευής τους- και επιβεβαίωσαν τη λειτουργία της δοκιμάζοντάς την στις πρόβες της φιλαρμονικής! Η συσκευή, λόγω της εύχρηστης κατασκευής, της καινοτομίας και του χαμηλού κόστους, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και από άλλες φιλαρμονικές, ωδεία και μουσικούς.
Parking Assistant App- Κομοτηνή
Ποιός από εμάς δεν έχει ξοδέψει χρόνο από τη ζωή τους ψάχνοντας να παρκάρει; Η αναζήτηση θέσεων parking είναι ένα θέμα που απασχολεί κάθε πόλη, ανεξάρτητα από το αν αποτελεί μεγάλο ή μικρό αστικό κέντρο. Η άσκοπη αναζήτηση μπορεί να προκαλέσει κυκλοφοριακά προβλήματα, ρύπανση, ατμοσφαιρική και ηχητική καθώς και μεγάλο εκνευρισμό. O Κοράι και ο Στέλιος, οι δύο μικροί εφευρέτες από την Κομοτηνή, υπό την επίβλεψη του εκπαιδευτή τους Γιάννη Μαλαμίδη, αποφάσισαν να στοχεύσουν το πρόβλημα αυτό, δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη εφαρμογή διαχείρισης parking. H κατασκευή τους αποτελείται από δύο μέρη: το πρότυπο-μοντέλο ενός χώρου στάθμευσης με κατάλληλα τοποθετημένους αισθητήρες μετάλλων που εντοπίζουν τις κατειλημμένες θέσεις, και την συνοδευτική εφαρμογή για κινητό τηλέφωνο. Η εφαρμογή επικοινωνεί με τους αισθητήρες μέσω του μικροελεγκτή Arduino και ενημερώνει το χρήστη για τις θέσεις που είναι διαθέσιμες, χωρίς να χρειάζεται να τις πλησιάσει! Οι μαθητές έκαναν "έρευνα αγοράς", επιλέγοντας την πλακέτα μικροελεγκτή που τους προσέφερε τις απαραίτητες δυνατότητες, και προσάρμοσαν τα υλικά της κατασκευής τους για το καλύτερο αποτέλεσμα. Η κατασκευή αυτή συνδύασε τη δημιουργία ενός λειτουργικού κατασκευαστικού προτύπου-μακέτας, βασικού βήματος κάθε μηχανικής κατασκευής, και συνδύασε δύο διαφορετικές τεχνολογίες οι οποίες παντρεύονται αρμονικά και προσφέρουν μια λειτουργική πρόταση με δυνατότητες υλοποίησης σε πραγματικές συνθήκες με χαμηλό κόστος!
Αυτόματο Αλκοτέστ για αυτοκίνητα
Η χώρα μας έχει μια θλιβερή πρωτιά όσον αφορά τα τροχαία ατυχήματα που σχετίζονται με την υψηλή κατανάλωση αλκοόλ. Η τοπική κοινωνία της Ρόδου, ενός νησιού που έχει θρηνήσει πολλά θύματα στην άσφαλτο, είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη πάνω σε αυτό το σημαντικό πρόβλημα. Έτσι δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι μαθητικές ομάδες του νησιού εμπνέονται από την διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία και τις διαθέσιμες εφαρμογές προγραμματισμού και κατασκευών Arduino για να δημιουργήσουν τις δικές τους κατασκευές που στοχεύουν στην αποτροπή της οδήγησης υπό την επήρρεια αλκοόλ!
Η Τσαμπίκα, η Τσαμπίκα-Χριστίνα και η Σταματία-Παναγιώτα, υπό την επίβλεψη του εκπαιδευτή τους Παναγιώτη Σαράντη αξιοποίησαν την πλακέτα μικροελεγκτή Arduino για να προγραμματίσουν το δικό τους "αυτόματο αλκοτέστ για αυτοκίνητα". Το κατασκευαστικό τους μοντέλο συνδέεται με τη μίζα του αυτοκινήτου και διαθέτει έναν αισθητήρα αιθανόλης και οθόνη LCD. Όταν ο οδηγός τοποθετεί το κλειδί στην κλειδαριά, προσκαλείται να πει το όνομά του- εάν ο κατάλληλα τοποθετημένος αισθητήρας ανιχνεύσει αλκοόλ στην αναπνοή του, το Arduino δεν αφήνει το αυτοκίνητο να πάρει μπροστά! Με την κατασκευή αυτή οι τρεις μικρές εφευρέτριες εφάρμοσαν τις γνώσεις που απέκτησαν σχετικά με το Arduino για να δημιουργήσουν τη δική τους εκδοχή μιας κατασκευής που θα μπορούσε να σώσει ζωές- μια προσπάθεια που πάντα αξίζει να επιβραβεύεται!
Οι τρεις ομάδες, εκτός από την πρόκρισή τους στο διαγωνισμό, θα λάβουν και ένα έπαθλο της επιλογής τους, όπως ένα 3D Doodler Pen ή ένα Arduino Ρομποτικό Όχημα!
Μπορεί τρεις μόνο ομάδες να προκρίνονται στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, αλλά η νίκη ανήκει σε όλους. Είμαστε περήφανοι για όλους τους μαθητές του προγράμματος οι οποίοι έδωσαν το χρόνο, την όρεξη και τη δημιουργικότητά τους για να δημιουργήσουν υπέροχες κατασκευές αντιμετωπίζοντας προβλήματα και ανάγκες που αγγίζουν όχι μόνο τις τοπικές κοινωνίες τους, αλλά και τον καθένα από εμάς.
Συγχαίρουμε όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς για την εξαιρετική τους προσπάθεια. Είμαστε σίγουροι ότι το ταξίδι σας στην επιστήμη μόλις άρχισε!